Kraków, 10 marca 2022 roku
8 marca 2022 roku odbyła się 55 Sesja Naukowa w naszym Liceum
Wstępnie porozmawiajmy o Sesji Naukowej pretendującej do wizytówki naszej szkoły. Doprecyzujmy. Wszyscy uczniowie z rozpoczęciem każdego z semestrów podejmują tematy. Proszę zauważyć do inicjatywy ucznia należy wybór przedmiotu warunkowany dyscypliną, która stanowi szczególne jego zainteresowanie. Byłoby właściwym, aby uczeń samodzielnie wskazał temat, nad którym chce pracować w czasie semestru.
Tutaj jednak liczymy na inicjatywę, sugestię profesorską. Z tradycyjnym przesłaniem szkoły - naszej szkoły - że profesorowie są identyfikowani poprzez sukcesy swoich uczniów. Z głęboką refleksją, profesorowie bez uczniów praktycznie nie istnieją. W konkluzji uczniowie zabiegają o zgodę profesora na wydanie tematu, ale jednocześnie profesorowie kierują zaproszenia do uczniów, którzy ich zdaniem będą stanowić dla nich właściwą reprezentację.
Oddzielny problem stanowi umiejętność wystąpień publicznych. Precyzyjniej, umiejętność opanowania własnego stanu emocjonalnego. W kilku przypadkach dobre opracowania podjętych tematów nie zostały zaprezentowane. Nie wskażemy tutaj sposobu, najwłaściwiej wyprowadzanego z Psychologii, w której wskazuje się naukowe metody pokonywanie barier tworzonych w umyśle człowieka.
Powiemy inaczej. Przed wystąpieniem potrzebny jest trening. Trening do momentu opanowanie treści bez pobocznego wsparcia. Definitywnego odłożenia notatek. Z wykluczeniem czytania slajdów. Z użyciem własnych słów. Własnych określeń. Proszę zauważyć, że w kolejnych próbnych prezentacjach automatycznie zostaną wyeliminowane treści zbędne. Nic nie wnoszące. A wcześniej odnotowane jako ważne.
Stan, w którym w świadomości pojawi się gotowość wystąpienia publicznego wystąpi samoczynnie. I nie wolno się przed nim bronić. Nie wolno mu zaprzeczać. Bo to jest moment, w którym rodzi się poczucie własnej wartości z atrybutami: potrafię, a w ślad za nim zasługuję. Uwaga! W końcowej korekcie przed wystąpieniem publicznym prezentację powinien wysłuchać profesor, opiekun pracy.
Oddajmy jednak głos dr Kamilowi Świderskiemu, który od wielu lat koordynuje i przewodniczy Sesjom Naukowym w naszym Liceum:
W obecnym semestrze do prezentacji ogólnoszkolnej prac zostali zakwalifikowani uczniowie z historii, języka polskiego, biologii, języka angielskiego i matematyki.
1. Alicja Zawada, Użycie grzybów w leczeniu psychiatrii,
2. Anna Kitlińska, Ssaki społeczne,
3. Natalia Budzowska, Układ krwionośny człowieka,
4. Aleksandra Kościelny, Neuromuzykologia,
5. Maja Kieliszczyk, Choroby wielogenowe,
6. Victor Giersz, Alkohol wróg czy przyjaciel?
7. Katarzyna Zwiech, Mózg ludzki,
8. Katarzyna Świątko, Kardiologia,
9. Weronika Główka, Życie i twórczość matematyka Stefana Banacha,
10. Juliusz Fill, Archimedes,
11. Lilia Klima, Twierdzenie Talesa,
12. Anastasiia Mykhailenko, Hamletyzm w tekstach kultury,
13. Natasza Markiewicz, Gloria Steinem - magazyn "Ms" i inne narzędzia przemian kulturowych,
14. Kinga Morawiecka, Jan Sebastian Bach,
15. Maciej Meryk, Sto dni Berii.
Komisja Konkursowa przyznała I miejsce, wyróżnienie i ocenę celującą (6) Alicji Zawadzie za prezentacje z biologii wygłoszoną w języku angielskim, Komisja wyróżniła ponadto ocenami celującymi wystąpienia: Natalii Budzowskiej oraz Anastasii Mykhailenko. Pozostałe prezentacje oceniono jako bardzo dobre i dobre.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy wystąpień w 55. Sesji Naukowej!
Aktualnie rozpoczynamy przygotowania do 56. Sesji Naukowej, która projektowana jest na dzień 14 czerwca 2022 roku. Zapraszamy!