2017-06-01
Rankiem 1 czerwca wyruszyliśmy na przyrodniczo-matematyczną wycieczkę w okolice Tyńca. Celem naszym było zapoznanie uczniów z różnorodnością roślin, zwierząt i ekosystemów cennego przyrodniczo obszaru Krakowa. Uzupełnieniem tych treści było doskonalenie umiejętności matematycznych w niezwykłych okolicznościach – na łonie natury.
Wycieczka umożliwiła przedstawienie różnych form ochrony przyrody w Polsce, w tym mającej coraz większe znaczenie ochrony czynnej. Całość trasy przebiegała w granicach Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego oraz Dębnicko Tynieckiego Obszaru Łąkowego należącego do sieci Natura 2000. Jeden z pierwszych postojów miał miejsce przy wypływającym z wapiennych skał Źródle Świętojańskim – pomniku przyrody nieożywionej.
W dalszej części trasa wycieczki przebiegała przez rezerwat przyrody Skołczanka, a następnie użytek ekologiczny Uroczysko Kowadza w Tyńcu. Trasa wycieczki obejmowała nisko położone łąki, ale też porośnięte lasem pagórki. Na szczytach wzgórz zachowały się fragmenty ciepłych muraw przypominających stepy. Pozwoliło to na obserwację wielu gatunków roślin i zwierząt, przystosowanych do różnych warunków środowiska. Można było również zaobserwować zależności pomiędzy środowiskiem a rodzajem występujących ekosystemów.
Nie bez znaczenia były również walory krajobrazowe – mozaika lasów i terenów otwartych. Na uwagę zasługuje zwłaszcza panorama centrum Krakowa, roztaczająca się z rezerwatu Skołczanka.
Część matematyczna miała miejsce przede wszystkim podczas odpoczynków i polegała na zabawach i grach logicznych. Uczniowie rozwiązywali w określonym czasie wylosowane zadania i zagadki matematyczne. Szymon Najdzionek z klasy pierwszej przedstawił ponadto zasadę działania nawigacji GPS, co było rozwinięciem wątku z prezentacji przedstawionej poprzedniego dnia na 49. Sesji Naukowej. Nie obyło się również bez elementów historycznych – na terenie rezerwatu Skołczanka zlokalizowane są zbiorowe mogiły Żydów pomordowanych przez Niemców w 1942 roku.
Podsumowując, wycieczka dostarczyła uczniom wielu nowych doświadczeń i informacji. Była jednak również sposobem na oderwanie się od codziennej pracy w szkole. Dzięki wspaniałej pogodzie zdecydowanie można zaliczyć ją do udanych.